Nyhedsbrev november 2024


Aktiviteter siden generalforsamling juli 2024 

Stovby Klit Grundejerforening havde generalforsamling 28. juli 2024. Der var over 100 fremmødte til generalforsamlingen, hvilket er betragtelig mere end foregående generalforsamlinger.

Normalt handler generalforsamlingerne om veje, veje og atter veje, men denne gang var der yderligere et vigtigt punkt på agendaen – fusion med Marielyst Grundejerforening som var foreslået af bestyrelsen. Der var imidlertid en gruppe grundejere, der havde forslag om at bevare Stovby Klit Grundejerforening som selvstændig forening. En vejledende afstemning viste stort flertal for at bevare foreningens selvstændighed.

Generalforsamlingen valgte ny bestyrelse. To medlemmer fra den gamle bestyrelse fortsætter og der er valgt 3 nye medlemmer. Konstituering fremgår af bestyrelsens sammensætning.

Øvrige punkter fra generalforsamlingen:

Veje:
Vejene er foreningens vigtigste fokuspunkt hvilket også fremgår af vedtægterne.
Foråret 2024 var udfordret af megen nedbør, hvilket også havde sat sit præg på vejene. Der har i oktober været vedligeholdelseskørsler på vejene, men der kan stadig være udfordringer.
Vejformanden og bestyrelsen gennemgår vejene endnu engang inden vinter og sørger for, at huller bliver repareret. Derudover kan grundejere selv hente fyld hos vognmanden på Marielyst Strandvej eller kontakte bestyrelsen/vejformanden, hvis der er brug for reparationer af veje.

Store vandmængder
Stigende vandmængder er blevet et lige så vigtigt område som vejvedligeholdelse. Udfordringen er imidlertid, at ansvaret for håndteringen af overfladevandet er uklart.
De stigende vandmængder fra regnvejr er en udfordring for adskillige grundejere. Det er ikke grundejerforeningerne ansvar, men der opleves en uklar ansvarsfordeling, når man kontakter kommunen og Forsyning.
Kloaksystemet er gammelt, men fungerer. Den største udfordring er overfladevandet fra kraftig nedbør, der ikke kan ledes væk fra grundene i området.
Grundejerforeningerne mener, at kommune og forsyning skal påtage sig ansvaret for håndtering af overfladevand.
De 11 grundejerforeninger i Marielyst har haft møder med kommunen og forsyning om denne problematik, og der foregår stadig drøftelser. De 11 grundejerforeninger samarbejder tæt sammen om dette, så vi står samlet når vi har møder med kommune og forsyning.
Overfladevand vil fremadrettet nok have samme fokus som vejvedligeholdelse.

Affaldsordning
 Alle grundejerforeninger har møde med REFA omkring affaldshåndtering. Der fokuseres på:

  1. Håndtering af plast/mad og drikkekartoner. Der er foreslået forskellige løsningsmodeller.
  2. Differentieret tømningsordning (sommerhusordning)
  3. Krav til renovationsbiler
  4. Kørsel i sommerhusområderne
  5. Udlejningshuse – fleksibilitet ift. skiftedage i udlejningshuse

Bestyrelsen vender tilbage når der har været møde med REFA.

Øvrige områder som bestyrelsen aktuelt arbejder med

Synlighed
Der var ønske om mere synlighed fra bestyrelsen. Der blev foreslået ”velkomstbrev” til nye medlemmer samt en lokal Facebook gruppe. Bestyrelsen arbejder videre med disse forslag. Facebook-gruppen er nu oprettet Link til facebook-gruppe.

 

I øvrigt henvises til referat fra generalforsamlingen Referat fra generalforsamling 2024.